۱۳۹۱ مرداد ۲۷, جمعه

یادداشتم درباره زلزله آذربایجان ؛از وان تا آذربایجان؛ از اردوغان تا احمدی‌نژاد


منبع :میهن

هنوز ۹ ماه از زلزله ۷٫۲ ریشتری وان ترکیه نمی گذرد زلزله ای که طبق آخرین آمارها بیش از ۵۰۰ کشته به همراه داشت،زلزله ای که مورد کم توجهی رسانه ها و دولت ترکیه قرار گرفت و بعد از این مدت نه چندان طولانی شاهد چنین زلزله ای با همان عمق فاجعه در آذربایجان ایران هستیم. این دو زلزله شباهت‌هایی بسیار با هم داشتند، نه تنها شباهت هایی از نظر همگونی دو فاجعه طبیعی؛ بلکه شباهت هایی در رفتار دولت مردان و مدیران امداد و نجات.
عدم قبول کمک های بین المللی
دولت ترکیه از لحظه اول به درخواست  کشور خارجی جهت ارسال کمک به این کشور جواب منفی داد و حتی به تیم هلال احمر ایران که پیش از نیروهای مرکزی ترکیه وارد این کشور شده بودند اجازه کمک رسانی نداد. با گذشت چند روز و بیشتر شدن عمق فاجعه و فشار رسانه‌ها، دولت دست از لجاجت برداشت و کمک های خارجی را پذیرفت. در یکی از پس لرزه های شدید بود که یک امدادگر ژاپنی هم کشته شد.
در خصوص زلزله آذربایجان هم با توجه به موضع سکوت نهادهای دولتی ایران و رسانه ملی در برابر زلزله آذربایجان شرقی، کشورهای زیادی چون امریکا با تاسف و ابراز همدردی خواستار اجازه کمک به زلزله زدگان شدند،درخواستهایی که جملگی مورد بی توحهی نهادهای حکومتی قرار گرفت .بطوریکه جمعیت هلال احمر ایران هم چندین بار تاکید کرد به هیچ گونه کمکی در خصوص زلزله زدگان نیاز ندارند.
سوریه کانون توجه دولت مردان
یکی از انتقاداتی که در آن روزها مطرح بود توجه بیش از حد ازدوغان به مسئله سوریه بود. منتقدان معتقد بودند کم توجهی دولت اردوغان به وضعیت کردها از دلمشغولی او در سوریه نشات می‌گیرد و این همان اشکالی است که اتفاقا مورد توجه منتقدین سیاست های دولت ایران است. آنان نیز توجه بیش از حد دولت احمد نژاد به مسائله سوریه را یکی از عوامل اصلی این کم توجهی به وضعیت زلزله زدگان می دانند. طنزها و کنایه های بسیاری نیز در نقد رویه اهمیت دادن یش از اندازه صدا و سیما و مسوولان  و کم توجهی به زلزله آذربایجان در شبکه های اجتماعی منتشر شده است.
ناسیونالیسم ترکی و ناسیونالیسم ایرانی
بر اساس ماده ۶۶ قانون اساسی فعلی ترکیه که در سال ۱۹۸۲ میلادی مورد تصویب قرار گرفته است ٬ همه شهروندان ترکیه ترک محسوب می شوند.این قانونی است که بواسطه آن جمعیت ۱۲ میلیونی کردها به نوعی نادیده گرفته می شوند و همین نادیده شدن در زلزله وان نیز موجب کم توجهی دولت به آسیب دیدگان شید.
انتقاد به بی توجهی نسبت وضعیت زلزله زدگان کرد در آن روزها تنها گریبانگیر دولت و رسانه‌ها نشد  بلکه شهروندان ترک را نیز  مورد سوال قرار می داد. برخی ترک‌های افراطی در شبکه های اجتماعی خود از این بی توجهی ها ابراز خشنودی می کردند و ناسیونالیسم گرایی خود را اینگونه تعریف می کردند که هر قومیت غیر از قومیت ترک محکوم به نابودی است.
“گولتان کشاناک” از رهبران حزب صلح و دمکراسی در آن روزها دولت ترکیه را به نژادپرستی متهم کرد و گفت: مایحتاجی که باید در مدت ۲۴ ساعت به مردم می‌رسید، به موقع به مردم آسیب دیده نرسیده است.
وی علت اصلی افزایش قربانیان را عدم توزیع به موقع کمک ها لازم دانست و علت اصلی این کم توجهی را رویکردهای نژادپرستانه دولت ترکیه عنوان کرد.
آیسال توگلوک، نماینده‌ی شهر وان در پارلمان ترکیه نیز در آن روزها وضعیت روستانشینان منطقه‌ ارجیش  محل اصلی زلزله را بسیار وخیم می خواند،وی نیز دولت را مقصر اصلی این فاجعه می دانست.
اما ناسیونالیسم ایرانی در ایران بگونه ای دیگر عمل کرد و در حالی که در ایران صدا و سیمای دولتی  و نهادهای دولتی نسبت به زلزله بی تفاوت نشان دادند با بهره گیری از شبکه های اجتماعی موج انتقادات را از دولت و رسانه ملی عنوان نمودند و در حرکتی خودجوش اقدام به جمع آوری کمک برای هموطنان ایرانی خود کردند.به این ترتیب فعالیت و تبلیغات گروه های جدایی طلب در این حادثه چندان به چشم نیامد.
اردوغان عذرخواهی کرد، احمدی‌نژاد رفت
محمود احمدی‌نژاد در سفر عربستان به سر می‌برد و هنوز هیچ پیامی خطاب به زلزله زدگان صادر نکرده است. باید دید او در بازگشت به ایران چه رویه ای اتخاذ می کند. اما اگر باز به تجربه مشابه ترکیه رجوع کنیم می بینیم که دولت ترکیه در آن زلزله توسط نمایندگان کرد و نیز اتحادیه اروپا به علت اهمال کاری در عدم توجه به موقع به زلزله زدگان مورد انتقاد قرار گرفت .موج این انتقادات باعث شد اردوغان برای قصور و کوتاهی دولتش در کمک رسانی و رسیدگی به زلزله زدگان بعد از گذشت سه روز از وقوع زلزله، از مردم وان عذرخواهی کند.
بر طبق آخرین گزارش سازمان های رسمی ترکیه، زلزله وان بیش از ۵۷۰ نفر کشته به همراه داشت. شاید اگر  رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه که در شرایط بحرانی آن روز وان، عمده توجه خود را معطوف به مسائل داخلی سوریه نکرده بود و به دور از نگاه تبعیض آمیز به درخواستهای بین المللی برای کمک به زلزله زدگان جواب مثبت می داد، پیامدهای آن زلزله تا این حد گسترش نمی‌یافت.

منبع مرتبط:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر