۱۳۹۱ اردیبهشت ۱۹, سه‌شنبه

جزییات بازداشت ایرانیان مسیحی

منبع:ندای سبز آزادی


ندای سبز آزادی - عبدالرضا احمدی درپی افزایش فشارها و بازداشت تعدادی از هموطنان مسیحی و نادیده گرفتن حقوق این اقلیت مذهبی در ایران، کوروش لاهوتی، سخنگو کلیسای ایرانیان در گفتگویی با ندای سبز آزادی به بیان آخرین وضعیت بازداشت شدگان پرداخت.
آقای لاهوتی در خصوص «آخرین وضعیت مسیحیان نوکیش و کلیسای ایرانیان»به "ندای سبز آزادی" گفت:  کلیسای ایران ازبدو شکل گیری مورد فشار و سختگیری های زیاد از سوی ماموران امنیتی بوده است.
او یادآور شد که این فشارها از سال ۸۵ و درپی دستگیری و بازداشت اعضای ارشد و کشیشان این کلیسا و بازجویی و احضار اعضای کلیسا در شهرهای رشت و تهران و کرج افزایش یافت و منجر به تشکیل پرونده های قضایی با اتهاماتی نظیر اقدام علیه امنیت ملی و توهین به مقدسات برای اعضا شد.
لاهوتی با بیان اینکه این اشخاص با سپردن وثیقه و ضمانت از بازداشت خارج شدند گفت: اما پرونده بازداشت شدگان همچنان مفتوح است و فقط برای بعضی از اعضا احکامی بصورت حبس های یکساله تا پنجساله تعزیری و یا تعلیقی صادر شده است.
کوروش لاهوتی با اشاره به افزایش فشارها در سال های اخیر از رویکرد جمهوری اسلامی به حذف کلیسای پروتستانی ایران و بی اعتنایی به حقوق قانونی اقلیت های مذهبی، خصوصا نوکیشان مسیحی در ایران انتقاد کرد و در خصوص دو تن از اعضای فعال کلیسای ایرانیان «علیرضا سیدیان»و «بهنام ایرانی » گفت: علیرضا سیدیان، ۳۶ ساله، حدود چهار سال است که دین اسلام را ترک و به آیین مسیحیت گرویده است. او صبح روز چهار شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۰هنگام خروج از کشور بازداشت شد و تا اکنون از سرنوشت وی اطلاعی در دست نداریم و فقط می دانیم که در اوین نگهدای می شود.
لاهوتی یادآور شد که علیرضا سیدیدان اولین بار حدود دو سال پیش دستگیر شده بود، و به ۶ سال زندان، هجده میلیون تومان جریمه نقدی و ۹۰ ضربه شلاق محکوم شد، اما با قید وثیقه ۳۰ میلیون تومانی به طور موقت از زندان آزاد شده بود.
سخنگوی کلیسای ایرانیان همچنین در خصوص «بهنام ایرانی» گفت: آقای ایرانی یکی از اعضای ارشد کلیسای ایران و کشیش ناظر در کلیسای کرج است که سال ۱۳۸۵ در اولین موج دستگیری اعضای کلیسای کرج دستگیر و بیش از یکماه در باز داشت بسر برد و سپس با قید وثیقه آزاد شد. او پس از آن محکوم به ۵ سال حبس تعلیقی به جرم اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام و تشویش اذهان عمومی شد.
به گفته آقای لاهوتی، بهنام ایرانی به فعالیت خود ادامه داد و به همین دلیل در اوایل سال  ۱۳۸۹  مجددا با یورش ماموران امنیتی به خانه یکی از اعضای کلیسای کرج دستگیر شد.
لاهوتی می گوید که این دستگیری همراه با خشونت و توهین و ایراد ضرب و جرح همراه بوده و در پی آن، بهنام ایرانی مجددا بازداشت شد و حدود سه ماه را در زندان کرج گذراند. او سپس با قید وثیقه مجددا آزاد شد ولی دادگاه او را به یکسال حبس محکوم کرد و در اوایل سال ۹۰ برای اجرای حکم به زندان منتقل شد.
لاهوتی افزود: در در زندان به آقای ایرانی اعلام کردند که حکم ۵ سال تعلیقی سال ۸۵ هم در مورد او به اجرا در خواهد آمد. این زندانی مذهبی در حال حاضر در زندان کرج ودر شرایط بسیار سخت جسمی و روحی قرار دارند.
وی افزود: کشیش بهنام ایرانی در زندان کرج در بند افراد شرور نگهداری می شود و گزارشها از سوی خانواده ایشان حاکی از آن است که وی در وضعیت بسیار بد جسمی قرار دارد تا جایی که گفته شده به دلیل ضرب و شتم از سوی افراد شرور اجیر شده در زندان دچار اختلال در بینایی شده و از ناحیه پا هم دچار آسیب دیدگی شده و همچنین دچار اختلالات داخلی شده است.
لازم به ذکر است که کشیش  بهنام ایرانی پرونده ای در خصوص ارتداد  نیز از سال ۸۵ دارد که هنوز مورد رسیدگی قرار نگرفته است و کلیسای ایران از بابت صدور حکم مشابه حکم کشیش یوسف ندرخانی برای آقای بهنام ایرانی بسیار نگران است .
سخنگوی کلیسای ایرانیان در خصوص دیگر اعضای بازداشت شده مسیحی به ندای سبز آزادی گفت: از دیگر بازداشت شدگان سالهای اخیر می توان به یوسف ندرخانی، کشیش کلیسای رشت اشاره کرد که حکم اعدام به جرم ارتداد برای وی صادر شده است و بیش از دو سال است که در زندان لاکان رشت بسر می برد. ندرخانی وضعیت نامعلومی دارد.
لاهوتی افزود: همچنین آقای مهدی (یطرس) فروتن که پس از ابلاغ حکم یکسال حبس از سوی دادگاه شیراز در زندان عادل آباد دوران محکومیت خود را طی می کند و همچنین آقای پرویز خلج از کشیشان و اعضای ارشد کلیسای ایران در رشت نیز محکوم به یکسال حبس هستند و در انتظار اجرای حکم بسر می برند.
وی همچنین به محمد رضا (شاهین) تقی زاده اشاره کرد که از کشیشان و اعضای ارشد کلیسای ایران در رشت است و محکوم به ۵ سال حبس تعلیقی شده است.
به گفته لاهوتی آقای محمد (ویلیام) بلیاد از اعضای ارشد کلیسای تهران به یکسال زندان و ۵ سال حبس تعلیقی، خانم نازلی مکاریان از اعضای کلیسای تهران به یکسال حبس، آقای داود نجات ثابت از خادمین واعضای کلیسای رشت به ۵ سال حبس تعلیقی، اقای امین پیشکار از اعضای کلیسای رشت به دو سال، و آقای حامد پیشکار از اعضای کلیسای رشت به یکسال حبس محکوم شده اند.
لاهوتی همچنین گفت که آقای مهدی کربلایی به اتهام ارتداد و اقدام علیه امنیت ملی و فعالیت علیه نظام و تبلیغ علیه نظام در شبکه های اجتماعی دارای پرونده در حال رسیدگی است و حکم او هنوز صادر نشده است.
وی در پایان گفت کلیسای ایران برای احقاق حقوق پایمال شده اعضا خود از هر گونه تلاش و پیگیری فرو گذار نکرده است و در داخل و خارج از کشور تمامی تلاش خود را برای حفظ حقوق اعضا می کند اما جمهوری اسلامی ایران با اعمال خود نشان داده است که هدفی جز ریشه کن کردن اقلیت های مذهبی در ایران ندارد لذا بدینوسیله به نمایندگی از کلیسای ایران از تمامی ارگانها و جوامع انساندوست و مدافع حقوق بشر میخواهم که در قبال این اقدامات غیر انسانی عکس العمل قاطع نشان داده و برای نجات این افراد و همه آزادیخواهان تحت ستم ایران ساکت ننشینند .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر