۱۳۹۲ اردیبهشت ۱۵, یکشنبه

جزییات مسابقه انتخاب بهترین فعالان آنلاین دویچه‌وله در گفتگو با آرش آبادپور

منبع: بامداد خبر


عبدالرضا احمدی-مهدی وزیرینهمین دوره مسابقه بین‌المللی انتخاب بهترین فعال آنلاین که هر ساله توسط دویچه‌وله برگزار می‌شود امسال نیز از تاریخ سوم اپریل (۱۴ فروردین) تا هفتم ماه مه (۱۷ اردیبهشت) در حال برگزاری است. برگزارکنندگان این مسابقه هدف از اجرای این مسابقه را «پشتیبانی از آزادی بیان و عقیده» اعلام کرده‌اند. کاربران اینترنت می‌توانند با مراجعه به سایت مسابقه، بهترین فعالان دنیای مجازی را در ۳۴ رشته مختلف انتخاب کنند. گابریل گوزانس، مدیر پروژه The Bobs نیز اظهار می‌دارد: «تحولات اقتصادی و اجتماعی، حق آب، حقوق زنان و مقابله با فیلترینگ، این‌ها بخشی از موضوع‌هایی هستند که نمایندگان خود را در میان نامزدهای مرحله ‌نهایی دارند.»
برای شناخت بهتر با این مسابقه و چگونگی انتخاب نامزدها و برگزیدگان گفتگویی داشتیم با آرش آبادپور (کمانگیر) که در ادامه خواهید خواند. آرش آبادپور وبلاگ‌نویس و یکی از اعضای هیأت داوران این دوره مسابقه بهترین فعال آنلاین در گفتگو با بامدادخبر ضمن مثبت ارزیابی کردن این مسابقه آن را یکی از عواملی دانست که می‌توانند باعث کنش‌گری موفق‌تر در عرصه مجازی گردد.
ایجاد رقابت و آشنایی این کنش‌گران با یکدیگر یکی از اهداف اصلی این مسابقه است
مسابقه دویچه‌وله را می‌توان یکی از منحصر به فردترین مسابقه در دنیای مجازی معرفی کرد که امکان رقابت بین کنش‌گران زبان‌های مختلف و رشته‌های متنوع را فراهم کرده است اما هدف برگزارکنندگان این مسابقه چیست و این مسابقه در این سال‌ها چه میزان در بهبود کیفیت وبلاگ‌نویسی تاثیرگذار بوده است؟
آرش آباد‌پور در این خصوص می‌گوید: «به نظرم در نگاه اول وبلاگ‌نویسی را نمی‌توان به مسابقه گذاشت چون هر آدمی وبلاگش را دارد و در آن مطالبش را منتشر می‌کند ولی می‌توان این مسابقه را به عنوان یک برنامه دید همان‌طور که من هم به آن نگاه می‌کنم. به این صورت که ما فضای عمومی داریم که افراد در آن وبلاگ می‌نویسند و یا در شبکه‌های اجتماعی مطالب خود را به اشتراک می‌گذارند. فصل مشترک این فعالان تولید و پخش محتوای در فضای مجازی است. حال هدف این برنامه معرفی مجموعه از فعالیت‌های شاخص‌تر در مجموع این فعالیت‌ها است تا از این راه این افراد شاخص را بیشتر به کاربران نشان دهد و از طرفی این برنامه سعی دارد رقابتی را ایجاد کند که در این اثنا این فعالان هم بیشتر یکدیگر را بشناسند و هم کیفیت محتوای مطالب خود را ارتقا دهند. این برنامه هم‌چنین امکان ایجاد ارتباط بین این کنش‌گران را که در زبان‌های مختلف فعالیت می‌کنند ایجاد می‌کند. این برنامه برای من به عنوان داور و یا مخاطب نیز این سود را دارد که ببینم گذشته از چند وبلاگ نام‌آوری که همه می‌شناسیم چه کاربران گسترده‌ای داریم که در شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ مشغول فعالیت هستند.»
چگونگی انتخاب نامزدها
نامزدهای هشتمین دوره این مسابقه  از میان ۳۲۰۰ پیشنهاد دریافت شده توسط هیأت داوران انتخاب شدند . ۱۸۷ وبلاگ، وب‌سایت، کانال ویدئویی و کمپین اجتماعی بعد از انتخاب هیأت داوران توانستند به مرحله نهایی این مسابقه راه‌ پیدا کنند. در خصوص آمار شرکت‌کنندگان، میزان استقبال فعالان و چگونگی انتخاب کاندیداها در این دوره آقای آبادپور می‌گوید: «اینکه دقیقا چه تعدای نامزد این مسابقه شده‌اند اطلاعاتی است که تنها در اختیار گردانندگان وب‌سایت دویچه‌وله است. اما آنچه من به عنوان یکی از داوران می‌بینم تعداد نامزدهایی است که توسط سایت به ما اعلام می‌شود که امسال بیش از ۴۲۰۰ وبلاگ، وب‌سایت و یا پروژه کاندیدا شدند و بعد از این اعلام اولیه داوران هر کدام از این نامزدها را از حیث نوع فعالیت، مدت فعالیت، روش فعالیت‌شان و اینکه توسط چند کاربر نامزد شده‌اند ارزیابی می‌کنند و با مقایسه این وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی با توجه به عواملی که گفته شد، لیست نهایی نامزدان را انتخاب می‌کنند که امسال هیأت داوران ۳۶۴ نامزد مرحله نهایی را بعد از مدت‌ها بحث و بررسی مشخص کرد.»
آرش آبادپور، عضو هیات داوران مسابقه بهترین فعال آنلاین دویچه‌وله
آرش آبادپور، عضو هیات داوران مسابقه بهترین فعال آنلاین دویچه‌وله
او ادامه می‌دهد: «این نامزدها بعد از انتخاب در شش بخش عمومی “بهترین فعال اجتماعی”، “بهترین نوآوری”، “بهترین خلاقیت آنلاین”، “بهترین جایزه گزارشگران بدون مرز” و “بهترین جایزه اجلاس رسانه‌ها” و هم‌چنین در دو بخش “بهترین وبلاگ در هر زبان” و “بهترین شخص برای دنبال کردن” معرفی می‌شوند تا توسط حامیان خود رای جمع‌آوری کنند. در این دوره خوشبختانه فهرست شرکت‌کنندگان از سال گذشته بیشتر بود و نکته جالب این دوره حضور وبلاگ‌نویسان افغان بود.
 هر ۲۴ ساعت یک رای
شیوه رای‌گیری این مسابقه شاید یکی از بحث برانگیزترین قسمت‌های این مسابقه است به طوری‌که هر کاربر می‌تواند هر ۲۴ ساعت در این رای‌گیری شرکت کند، رای قبلی را تجدید یا به کاندیدای دیگر رای دهد اما هدف دویچه‌وله از اعمال چنین سیستم رای‌گیری چیست؟
آرش آباد پور می‌گوید: «اولا این شیوه‌ای نیست که تنها دویچه‌وله از آن بهره بگیرد و در یک جستجوی اینترنتی در‌می‌یابید که این هم یکی از شیوه‌های مرسوم رای‌گیری اینترنتی است. اما برداشت من از این رای‌گیری این است که هدف اول ارزیابی کمیت افرادی است که برای‌شان وبلاگی اهمیت دارد و ثانیا ارزیابی کیفیت و اهمیت این وبلاگ یا شبکه اجتماعی نزد هوادارانش است. خیلی از آدم‌ها خواننده یک وبلاگ هستند و یک بار در رای‌گیری ممکن است این علاقه را بروز دهند اما اینکه چه میزان این وبلاگ برای‌شان اهمیت دارد و چه میزان محتویات این وبلاگ‌ها اهمیت و مطالبه شخص است چیزی است که با تکرار حضور در رای‌گیری می‌توان آن را نشان داد. من چنین منطقی را برای این سیستم رای‌گیری می‌بینم و به نظرم هم منطق درستی است.»
 کمپین نه به حجاب اجباری به عنوان نامزد بخش بهترین فعال اجتماعی
 در فهرست نهایی نامزدها، “کمپین نه به حجاب اجباری“ به عنوان یکی از نامزدهایی است که توانسته تنها کاندیدای فارسی‌زبان در بخش بهترین فعالیت اجتماعی باشد. آرش آبادپور در خصوص انتخاب این کمپین می‌گوید: «این کمپین از طرف کاربران چندین بار نامزد شده بود و این به آن معنی است که تعدادی از کاربران موضوع مورد بحث این کمپین را مهم دانستند. علاوه بر آن کمپین مورد استقبال بود یعنی در صفحه فیس‌بوکی این کمپین نزدیک به ۴۰ هزار کاربر فعالیت آن را دنبال می‌کنند که این میزان نشان‌دهنده محبوبیت و استقبال این کاربران از موضوع این کمپین است. علاوه بر این موضوعی را مطرح می‌کند که در جامعه ایران اهمیت دارد و زبانی که از آن استفاده می‌کند و نوع برخوردی که از آن بهره می‌گیرد برخورد مسالمت‌آمیز انتقادی است که نکتهٔ مثبتی است. مجموع این عوامل باعث انتخاب این کمپین در بخش بهترین فعالان اجتماعی گردید.»
رقابت خلاقانه ملاک انتخاب است
شاید یکی از نقایص این مسابقه آن باشد که ما بلاگرها و اکتیویست‌های دیگر کشورها را نمی‌شناسیم و نمی‌دانیم که آن‌ها چه کارهای ارزشمندی را انجام دادند و چقدر در این بحث فضای مجازی پیش‌رو هستند و از طرفی این امر برای دیگران هم در قبال فعالان ایرانی وجود دارد پس در این رقابت طرفدارن هر وبلاگ باید به وبلاگ کشور خود رای دهند که این با توجه به میزان دسترسی به اینترنت در هر کشور و مسایل دیگر کمی غیرعادلانه به نظر می رسد،
آرش آبادپور در این خصوص می‌گوید: «من از لفظ عادلانه استفاده نمی‌کنم، اما به وضوح یک تفاوت بزرگ بین فضای آنلاین ایرانی و فضاهای آنلاین کشورها و زبان‌های دیگر وجود دارد. به‌طور خلاصه، فضای وب ایرانی خمود است. ساکت است. به قولی ساکت شده است. ما کارهای خلاقانه کم داریم. وبلاگ‌های‌مان به سمت موضوعات کم‌خطرتر رفته‌اند. این‌ها البته کاملا تحت تاثیر شرایط اجتماعی و سیاسی و وضعیت دسترسی به اینترنت در ایران است. من این اتفاق را نگران‌کننده می‌بینم. اگر نتوانیم از این وضعیت بیرون بیاییم در اینترنت «جهان‌سومی» خواهیم شد. این اتفاق خوشایندی نیست.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر