۱۳۹۲ اردیبهشت ۱۵, یکشنبه

بهترین فعالان اجتماعی ۲۰۱۳ در گفتگویم با کریستین میهر

منبع:بامداد خبر


نهمین دوره مسابقه بین‌المللی انتخاب بهترین فعال آنلاین که هر ساله توسط دویچه‌وله  برگزار می گردد  تا چند روز دیگر و با معرفی بهترین فعالان سال ۲۰۱۳ به کار خود در این دوره پایان خواهد داد . نزدیک به ۹۰ هزار کاربر اینترنت در نزدیک به یک ماه گذشته با مراجعه به سایت مسابقه، بهترین فعالان دنیای مجازی خود را در ۳۴ رشته مختلف انتخاب کردند و حال در دوروز پایانی این رقابت هیئت داوران در نشستی دوروز در برلین برنده نهایی بخش های مختلف را مشخص می کنند.
در گفتگویی که چندی پیش با آرش آبادپور (کمانگیر) یکی از اعضای هیئت داوران انجام شد در خصوص چگونگی و کیفیت مسابقه دویچه صحبت کردیم و حال در گفتگو با کریستین میهراز اعضا گزارشگران بدون مرز و یکی دیگر از اعضای هئیت داوران در خصوص چگونگی رای گیری هیئت داوران صحبت کردیم که در ادامه خواهید خواند.
 آغاز رای گیری هیئت داوران
کریستین میهر در خصوص تاریخ و چگونگی اعلام نتایج این دوره مسابقه دویچه به بامداد خبر می گوید :هیات داوران در روز های چهارم و پنجم ماه می یعنی امروز و فردا در خصوص کاندیداها با هم شور می کنند  و نتایج  مسابقه در روز هفتم می ساعت دوازده ظهر به وقت اروپای مرکزی به صورت آنلاین و در بعدازظهر همان روز در کنفرانس اینترنتی در برلین اعلام می شود.
 معیار انتخاب بهترین فعالان
کریستین میهر در خصوص رای گیری مسابقات Bobs، کیفیت و معیار انتخاب هیئت داوران و تاثیر نتایج رای گیری عمومی در انتخاب نهایی برگزیدگان با بیان اینکه ” نتیجه رای گیری عمومی من را شخصا تحت تاثیر قرار نمی دهد” گفت: معیار های هیئت داوران در هر بخش متفاوت است. مثلا در بخش “Best Innovation” خیلی مهم است که نامزد این بخش از نظر تکنیکی و اجتماعی نوآور باشد. و در بخش “Global Media Forum” بایستی نامزد بخصوص یک ارتباط هوشمندانه با موضوع فروم مدیای گلوبال برقرار کند. به بیان بهتر باید بگویم معیارهای انتخاب،  نگاه فنی و تکنیکی است که در اثر کاندیداها اعمال شده  است.معیارهایی که به کارگیر آن باعث اثرگذاری بهتر این وبلاگها به دیگر وبلاگها و فعالیتهای دیگردنیای مجازی شده است.
پروژه خوب پروژه ای در راستای آزادی اطلاعات است
کریستین میهر ضمن  بیان اینکه “برای هیئت داوران مهم است تا در غالب رای گیری یک دیدگاه را معرفی کنند که معنای یک پروژه برای آزادی اطلاعات و رسانه را برجسته کند” در خصوص میزان رشد خلاقیت و بسترهای لازم برای بروز خلاقیت در این دوره مسابقات گفت:من شخصا برای نخستین بار است که در هیات داوران حضور دارم و پیش از این همکاران من در هیات داوران بودند. اما من مدت طولانی است که Bobs را دنبال می کنم و به عنوان یک ناظر هر سال با پروژه های بسیار جالب و نوآورانه به وجد می آمدم. به نظرم میزان خلاقیت و انتخاب موضوعات بسیار عالی است بطوریکه که همین افزایش کاندیداهای شرکت در این دوره نشان  از افزایش خلاقیت فعالان عرصه مجازی می دهد.
فضای عمومی برای کنشگران مصنونیت به ارمغان می آورد
میهر در خصوص تاثیر شرکت در این مسابقه وهمچنین جمع اوری فعالان عرصه مجازی از کشورهای مختلف در کنار یکدیگر می گوید:تجربه ما نشنان می دهد که حتی در نظام های دیکتاتوری, فضای عمومی برای وبلاگ نویسان و کنشگران و ژورنالیست ها تحت تعقیب و در خطر, مصونیت به ارمغان می آورد. به همین خاطر تنها نامزدی برای یک بخش می تواند باعث تشویق این همکاران در سرزمین های که شرایط سختی از نظر آزادی رسانه دارند شود.
راهکارهای آزادی دسترسی به اطلاعات
کریستین میهر در خصوص چگونگی عبور از سانسور و راهکارهای مقابله با سانسور می گوید: در سطح کنشگران و یا حتی تک تک کاربران, امکانات تکنیکی روز این امکان را ایجاد نموده است که کاربران سانسور ها را پشت سر گذارند. به همین خاطر به طور ویژه خوشحال هستم از اینکه Bobs امسال با Psiphon همکاری می کند تا ایرانی ها و چینی ها بتوانند در این رای گیری ها شرکت کنند و حتی فراتر از آن به اینترنت آزاد دسترسی داشته باشند. اما متاسفانه در نهایت سانسور و محیط آن یک بازی موش و گربه است با ارگان های سانسورچی. متاسفانه غالبا سیستم های سانسور و نظارتی از کشور های غربی مثل آلمان و فرانسه به دیکتاتور ها تحویل داده می شود. به همین خاطر ما در سطح سیاسی تلاش می کنیم تا این فن آوری ها صادر نشود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر