۱۳۹۰ اسفند ۱۹, جمعه

گفت‌وگویم با آلن ایر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا؛ مقابل برنامه هسته‌ای بی‌تفاوت نمی‌مانیم٬ حتی در صورت لطمه به مردم ایران


سی‌ و سه سال از انقلاب اسلامی ۵۷ می‌گذرد. در این مدت جمهوری اسلامی همواره با مسائل و بحران‌هایی در عرصه روابط بین الملل و حوزه‌های داخلی روبرو بوده است. بحران‌هایی که بسیاری از ناظران قسمت اعظم آن را مربوط به رفتار غیر متعهدانه جمهوری اسلامی نسبت به جامعه جهانی می‌دانند.
اما طی سالیان اخیر و بویژه در خصوص مسئله هسته‌ای، آنچه که «عدم پایبندی ایران به قواعد جاری بین‌المللی» خوانده می‌شود، روابط بین‌المللی ایران را با بیش از پیش با بحران مواجه کرده است؛ بحرانی که می‌تواند از عواقب ناخواسته آن به بروز یک جنگ احتمالی باشد.
آنچه در پی خواهید خواند، گفت‌وگوی اختصاصی وب‌سایت «صبح امروز» با آلن ایر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا است.
سال ۲۰۱۱ را در یک نگاه شرح دهید؟
سالی بود که شهروندان تلاش کردند شأن خود را که توسط حکومتهای تمامیت خواه سلب و انکار می‌شد دوباره به دست بیآورند. تحولات منطقۀ خاور میانه در سال ۲۰۱۱ نشان دادند حکومتهایی که از توجه به مطالبات مشروع مردم غفلت می‌کنند بر پایه‌هایی سست استوارند، و برای هیچ حکومتی ثبات بدون عدالت ممکن نیست.
ایران را در سال ۲۰۱۱ چگونه ارزیابی کردید؟
باعث تأسف است که سال ۲۰۱۱ شاهد حرکت بیشتر حکومت ایران بسوی جهتی بودیم که به ضرر مردم منتهی می‌شود. در نتیجۀ عدم تمایل حکومت جمهوری اسلامی ایران به ایفای نقش سازنده در جامعۀ جهانی و خودداری آن از اجرای تعهداتش در مورد برنامه هسته‌ای‌ اش و سایر معاهدات بین المللی منجمله کنوانسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد، بیش از پیش حکومت ایران درجامعۀ جهانی منزوی شده است. اقتصاد ایران بیش از گذشته از سایر کشورهای در حال توسعه عقب مانده است. مردم ایران، خصوصاً نسل جوان، بیش‌تر از گذشته نسبت به آیندۀ خود بدبین و ناامید هستند و بیشتر نگران سرنوشت خود و فرزندانشان هستند. با این حال اگر حکومت ایران سیاست‌های فرصت ساز بجای فرصت سوز اتخاذ کند، آن هم به نفع حکومت جمهوری اسلامی ایران و هم به نقع مردم ایران خواهد بود.
در سال ۲۰۱۱شاهد بودیم که بعد از بیش از ۳۰ سال دولت آمریکا اقدام به راه اندازی سفارت خود از طریق اینترنت نموده است می‌خواستم بدانم این اقدام نوعی دعوت به گفتگو با دولت ایران است یا صرفا در جهت ارتباط مردم ایران با دولت امریکا است؟
ما سفارت مجازی تهران را به عنوان بخشی از تلاش‌هایمان جهت ارتقاء تبادلات دو جانبه‌مان با مردم ایران راه اندازی کردیم. ما می‌خواستیم فضایی داشته باشیم تا در آن اطلاعات مورد نیاز و مورد علاقۀ ایرانیان را برایشان فراهم کنیم، اطلاعاتی مانند مطالب مربوط به سفر به آمریکا و ویزا‌ها، در مورد جامعه و فرهنگ آمریکا و درمورد موضعگیری‌های رسمی دولت آمریکا در باره موضوعات مختلف. ناگفته نماند، ما همچنین می‌خواستیم این وب سایت قابلیت تعامل دوجانبه داشته باشد، تا ما بتوانیم در مورد موضوعات مورد توجه ایرانیان از آن‌ها بشنویم.
استقبال ایرانیان از این سایت چگونه بوده است؟

من فکر می‌کنم علیرغم اینکه حکومت ایران، به عنوان بخشی از تلاشش برای کشیدن پرده الکترونیکی بین مردمش و بقیه دنیا، سعی کرده است این وب سایت را مسدود و فیلتر بکند، استقبال ایرانیان خیلی خوب بوده است. بیشتر نظراتی که ما دریافت کرده‌ایم، بیشتر نظراتی که من در بخش کوچک خودم «گفتگو با سخنگو» دریافت کرده‌ام، مثبت بوده‌اند و حاکی از قدردانی ایرانیان از نیت و تلاش ما برای فراهم کردن اطلاعات مورد نیاز آن‌ها و آغاز گفتگو با آن‌ها بوده‌اند.
 وضعیت حقوق بشر در ایران را در سالی که گذشت چگونه ارزیابی می‌کنید؟
ه قول معروف «چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است» – وضعیت حقوق بشر در ایران خلیی بد است. حکومت جمهوری اسلامی ایران مثل اینکه به دنبال سیاستی باصطلاح «جذب حداقل و دفع حداکثر» است، و بطور گسترده و هماهنگ شده، دست به سرکوب حقوق اولیه و اساسی بسیاری از شهروندانش زده است. واقعاً مایۀ تأسف است که حکومت ایران به نشنیده گرفتن و خاموش کردن صدای شهروندانش، که خواسته‌ای جز حکومتی که در قبال مطالبات مشروعش پاسخگو باشد و به حقوقشان احترام بگذارد ندارند، ادامه می‌دهد. ممکن است این سرکوبهای خشونت بار را با این اندیشۀ غلط بکنند که حکومت را ایمن‌تر و ثابت‌تر خواهند کرد، ولی به قول «افصح المتکلمین» سعدی شیرازی «پادشاهی که طرح ظلم افکند/پای دیوار ملک خویش بکند.»
 تحلیل شما از انتخاباتی که در اسفند ماه در ایران برگزار می‌شود چیست؟
در ایران انتخابات آزاد و منصفانه دیگر مفهوم ندارند. بجای آن با پدیدۀ تک حزبی روبرو هستیم که اکثر نامزد‌ها، با ابزارهای سیاسی از جمله «نظارت استصوابی» و «التزام عملی به نظام» حذف می‌شوند. و آنهایی که باقی مانده‌اند و احراز صلاحیت شده‌اند همه از حزب «بله قربان» آمده‌اند.
به نظر می‌رسد در ایران انتخابات آزاد و منصفانه دیگر مفهوم ندارند. بجای آن با پدیدۀ تک حزبی روبرو هستیم که اکثر نامزد‌ها، با ابزارهای سیاسی از جمله «نظارت استصوابی» و «التزام عملی به نظام» حذف می‌شوند و آنهایی که باقی مانده‌اند و احراز صلاحیت شده‌اند همه از حزب «بله قربان» آمده‌اند. به اولین مجلس بعد از انقلاب نگاه کنیم – چه طیف الوسیعی از افراد و عقاید مختلف. واقعاً حیف است اگر انتخابات آتی مجلس ایران، مانند بعضی انتخابات مجالس دوران شاه، فرمایشی باشد و همۀ آنهایی که انتصاب می‌شوند از‌‌ همان «حزب رستاخیز» زمان معاصر هستند
آیا تحریم گسترده ایران توسط دولت امریکا باعث نخواهد شد مردم تحت تاثیر اقتصادی آن قرار گیرند؟
مایه بسی تأسف برای جامعه جهانی است که تلاشهای اخیر جامعه جهانی برای افزایش فشار بر حکومت ایران جهت تشویق ورود ایران به مذاکرات سازنده در مورد برنامه هسته ای‌اش، به مردم ایران لطمه می‌زنند. اما ما نمی‌توانیم بی‌تفاوت بمانیم درحالیکه حکومت جمهوری اسلامی ایران تعهداتش را برای اثبات ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای‌اش نادیده می‌گیرد و با این عدم پایبندی خود به وظایف بین المللی‌اش، تبعات و عواقب بسیار بدتری را هم برای مردم ایران و هم برای جامعه جهانی به دنبال خواهد داشت.
آیا تحریم‌های ایران در خصوص مسئله هسته‌ای و نگرانی امریکا از ایران هسته‌ای است یا مربوط به دخالت بشردوستانه امریکا برای تحقق دموکراسی در ایران است؟
تازه‌ترین دورۀ افزایش سطح تحریم‌ها توسط جامعۀ جهانی علیه ایران نتیجۀ عدم پایبندی حکومت جمهوری اسلامی ایران به تعهدات بین المللی‌اش در مورد برنامه هسته ای‌اش است اما جامعۀ جهانی همچنین بار‌ها مقامات ایرانی و مؤسسات دولتی ایران را به خاطر نقض مکرر و فاحش حقوق بشر شهروندان ایرانی و به خاطر نقض تعهدات بین المللی ایران مربوط به رعایت موازین حقوق بشر مورد تحریم قرار داده است.
پیام شما در ابتدای سال ۲۰۱۲ به ایرانیان و دولت مردان ایران چیست؟
پیام ما به مردم ایران تغییر نکرده است. همانطور که رییس جمهور اوباما فرموده‌اند، دولت و مردم آمریکا در کنار مردم ایران در تلاششان جهت محترم شمردن حقوقشان و جهت ساختن آینده‌ای بهتر برای خودشان و فرزندانشان، ایستاده‌اند. پیام ما به دولت ایران این است که دولت امریکا در پی تغییر رژیم در ایران نیست، بلکه در پی تغییر بعضی سیاستهای موجود دولت ایران است و آن تغییرات مورد نظر ما سعادت و ثبات ایران را تضعیف نخواهد کرد بلکه به شکوفایی و ثبات بیشتر ایران می‌انجامد.
سال ۲۰۱۱ خاورمیانه شاهد جنبشی موسوم به بهار عرب بود تحلیل شما از این وضعیت چیست آیا این به صلح خاورمیانه کمکی خواهد کرد؟
جنبش و خیزش مردم منطقه جهت نیل به حقوق مشروعشان وجهت نیل به آینده‌ای بهتر، بخودی خود به صلح و امنیت در خاور میانه کمک خواهد کرد. همانطور که پیش‌تر عرض کردم حکومتهای پاسخگو به نیازهای مردمشان حکومتهایی با ثبات و امن هستند و چنین حکومتهایی پایه‌های خاور میانه‌ای با ثبات و سعادتمند هستند.
نظرتان در خصوص جنبش وال استریت چیست؟ آیا این جنبشی در مقابله با سرمایه داری است؟
جنبش «تسخیر وال استریت»، مانند دیگر جنبشهای اجتماعی پیش از آن در آمریکا، جنبشی است جهت اصلاح سیستم موجود و نه جهت براندازی آن. اگر حمایت از آن به اندازۀ کافی گسترده و عمیق باشد، به تغییراتی منجر خواهد شد که سیستم ما را قوی‌تر و مقاوم‌تر خواهند ساخت.
بودجه سال ۲۰۱۲ امریکا یک بودجه جنگی است علت چیست؟ آیا امریکا به جنگ به عنوان ابزاری برای توقف دولت مردان ایران می‌اندیشد؟
با نظر شما مخالفم. نه تنها آمریکا بلکه جامعه جهانی گفتگو‌ها و دیپلماسی را بهترین وسیله جهت رسیدن به راه حلی مسالمت آمیز و مورد پسند طرفین و برای رفع نگرانی‌های جدی ما در مورد تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای می‌دانند.
آیا اگر بنا به دخالت بشر دوستانه در ایران باشد برای اتخاذ این تصمیم نباید از خود مردم ایران هم نظرسنجی صورت پذیرد؟
آیندۀ ملت ایران بیش و پیش از هر کس یا چیز دیگری دست خود مردم ایران است. همانطور که اخیراً در یک سخنرانی گفتم، آمریکا معتقد است هیچ تضادی بین منافع ملت‌های ما و ارزش‌های جوامع ما نیست و ما به ارتباط با مردم ایران و ایستادن در کنار آن‌ها ادامه می‌دهیم، چرا که اعتقاد راسخ ما این است که مردم ایران خودشان می‌توانند تحول ایجاد کنند و یک آینده بهتری برای خود تأمین کنند. هدف ما مداخله نیست بلکه در وحلۀ اول ترغیب و تشویق مقامات ایرانی است تا با نگرشی جدید درمورد محاسبات راهبردیشان تفکر و تأمل کنند که انشاالله منجربه ورود به مذاکرات با حسن نیت، جدیت و احترام متقابل با گروۀ ۱+۵ در مورد برنامه اتمی‌اش شود. آمریکا و جامعۀ جهانی خواستار آنند که ایران به تعهداتش هم در قبال برنامه اتمی و هم در مورد نحوه برخوردش با شهروندانش احترام بگذارد. چنین رویکردی به نفع همه است، از جملۀ حکومت جمهوری اسلالی ایران.




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر