۱۳۹۰ اسفند ۱۹, جمعه

آخرین وضعیت داود بهمن آبادی در گفتگویم با فرزند ایشان


برخورد و سرکوب آشکار فعالین و کنشگران مدنی و حقوق بشری جز یکی از اقداماتی است که توسط حکومت ایران بار‌ها و بار‌ها صورت گرفته است اما در این سرکوب‌های اشکار فعالین، اعمال فشار و تهدید بر خانواده این فعالین نیز از جمله اقدامات حکومت در سلب حقوق شهر وندی مطابق با اعلامیه جهانی حقوق بشر این افراد است که بار‌ها شاهد آن بوده‌ایم.
می‌توان گفت مجموع اقدامات نیروهای امنیتی حکومت ایران بر علیه مدافعان حقوق بشر که در ۱۱ اسفندماه سال ۱۳۸۸ اوج گرفت کماکان در جریان است، که از ان جمله می‌توان به بازداشت اقای داود بهمن ابادی پدر یکی از فعالین حقوق بشر اشاره نمود.
آقای بهمن آبادی در روز ۲ اذر ماه سال جاری به بهانه عدم دسترسی نیروهای امنیتی به پسر ایشان بازداشت و در اوین نگهداری می‌شود. گفتگوی حاضر با حسام الدین بهمن آبادی (سیاوش بهمن) فعال حقوق بشر و فرزند داود بهمن آبادی در خصوص نحوه بازداشت و آخرین وضعیت پدر ایشان است که در پی خواهید خواند.
اقای حسام الدین بهمن آبادی! لطفا از نحوه بازداشت پدرتان صحبت بفرمایید.
ماموران امنیتی ۲۸ آبان ماه با تلفن منزل پدری من تماس گرفتند و به طور دروغین خودشان را از اداره اماکن معرفی کرده و خواستار صحبت با من شدند. اما وقتی متوجه می‌شوند که من حضور ندارم می‌گویند، شما به جای پسرتان بیایید چند امضا بدهید و بروید. وقتی پدر من هم به علت غیرقانونی بودن این روند و اینکه احضاریه‌ای برایش نفرستاده بودند، به آدرسی که در اختیارش قرار داده بودند مراجعه نمی‌کند؛ آن‌ها مجدد تماس گرفته و علت عدم مراجعت ایشان را جویا می‌شوند و می‌گویند احضاریهٔ شما بر روی میز ماست و اگر تمایل دارید آن را مشاهده کنید بریتان بفرستیم.
پدرم سرانجام روز دوم آذر با یکی از دوستانشان به محل مورد اشاره می‌رود که ماموران امنیتی دوست ایشان را برگردانده و خودش را بدون ذکر اتهام خاصی دستگیر می‌کنند.
آیا این افراد به منزل شما هم مراجعه‌ای داشتند؟
بله، ماموران بعد از بازداشت پدرم به منزلمان مراجعه کردند و برخی وسایل شخصی پدرم منجمله کامپیو‌تر، دست نوشته‌ها و تعدادی و سی دی‌های را با خود بردند.
نحوه برخود ماموران با خانواده شما به چه صورت بود؟
آن‌ها رفتار به نسبت محترمانه‌ای داشتند. اما این نکته را بگویم که از سال گذشته تاکنون، این سومین کامپیوتری است که از منزل پدری من ضبط کرده و برنگردانده‌اند.
آیا می‌دانید پدرتان از سوی چه نهادی بازداشت شده و اینکه زمان بازداشت حکمی ارائه داده‌اند یا نه؟
حقیقتا من از اینکه وی از سوی چه نهادی بازداشت شده است، اطلاعی ندارم. آن‌ها گفتند ما از سوی اینجا پلیس امنیت هستیم منتها هیچ مدرکی ارائه نداده‌اند. و نه سایر اعضای خانواده و نه دوستی که همراه وی رفته بود، حکمی رویت نکردند.
ایشان از زمان بازداشت تاکنون آیا تماسی هم با خانواده‌تان برقرار کرده‌اند؟
بله یک تماس دو دقیقه‌ای با صدای گرفته با خانواده‌ام داشته و گفته‌اند من در زندان اوین هستم و دنبال من نیایید. از این گفتگوی چند دقیقه‌ای برای من روشن است که ایشان تحت فشار است چرا که اصولا اینگونه دیالوگ‌ها نشان دهندهٔ این است که بازجوی پرونده خواستار عدم پیگیری پرونده توسط نزدیکان زندانی ست.
پدر شما در حال حاضر در کدام بند زندان اوین به سر می‌برد؟
از اینکه در کدام بند است هیچ کسی اطلاعی ندارد. فقط‌‌ همان طور که گفتم در زندان اوین است و قطعا در سلول انفرادی هم به سر می‌برد.
آیا اقای داود بهمن آبادی پیش از این نیز سابقه بازداشت داشتند؟
بله، ایشان به خاطر فعالیت‌های من پیش‌تر نیز به اداره اطلاعات نیروی انتظامی احضار و به مدت سه روز در انجا بازداشت بودند؛ ولی ما به خاطر اینکه ایشان را آزاد کردند، ترجیح داده بودیم که موضوع رسانه‌ای نشود.
در حال حاضر سایر اعضای خانواده‌تان چه وضعیتی دارند؟
اگر بخواهم موضوع را برایتان بشکافم، می‌توانم بگویم که با نبود پدرم، خواهران و مادر من که متاسفانه بیمار نیز هست، شرایط سختی دارند. همین طور در چند روز گذشته با شوهر خواهر من نیز تماسی داشتند و تهدید به بازداشت کردند در صورتی که وی به هیچ عنوان در جریان اینگونه مسائل نبوده است.
البته در حال حاضر بیشترین نگرانی من از وضعیت نامعلومی است که پدرم دارد و امیدوارم که سیستم امنیتی دست از این اقدامات خودسرانه برداشته و هیچ‌گاه شاهد چنین برخوردهایی نباشیم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر