۱۳۹۰ اسفند ۱۹, جمعه

گفتگوییم در خصوص جزییات درگیری و بازداشت گسترده دراویش گنابادی با دکتر مصطفی آزمایش


درپی ایجاد درگیری خشونت آمیز اخیر  لباس شخصی ها با دراویش گنابادی درشهرستان کوار فارس که با تیراندازی و همچنین بازداشتهای مدیران سایت مجذوبان نور که به خبرهای این گروه مذهبی می پرداخت دکتر سیدمصطفی آزمایش، سخنگوی برون مرزی دراویش نعمت اللهی گنابادی و مدیرمسئول روابط بین الملل انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر در ایران جزییاتی در خصوص این موضوع با کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در میان گذاشت.
کمپین: آیا  برخوردهای اخیر صرفا به شهرستان کوار دراستان فارس  ختم می شود؟
خیر این درگیریها به شهرستان کوار ختم نشد بلکه همین دیروز و دیشب هم(دوشنبه)،  در تهران اقدام به جمع اوری پایگاههای خبری دراویش کردند و وکلا و دست اندرکاران سایتهای خبری دراویش گنابادی را با عنف وارد محل کارشان شده اند و انها را ۱۵ نفر را ستگیر کردند و بردند و از طرف دیگر فرماندار کوار در استان فارس گفته بود که نمایندگانی از دراویش ،وکلایی بیاند که با انها صحبت کنیم قائله را فیصله بدهیم وقتی رفته بودند انا را هم دستگیر کرده بودند در نتیجه بیش از سرکوب دریک شهرستان کوچک است و یک حالت کودتایی برعلیه کل درویش دارد.
کمپین: کسانی که در واقع عامل این دستگیریها هستند از چه گروه یا از چه نهادی این عمل را انجام دادند؟
بطور مشخص اینها وابسته به بسیج طلاب هستند. یک عده طلبه های بسیجی هستند که اصولا به عنوان مبلغ توسط حوزه علمیه قم زیر نظارت کمیسیون مبارزه با عرفانهای نوظهور و کاذب به قول خودشان اموزش د اده می شوند توسط مجمع مدرسان حوزه علیمیه قم زیر نظر محمد یزدی و سایرین که بروند این طرف و ان طرف تا اینکارهارا انجام دهند.
کمپین: ایا بازداشت شدگان تماسی با خانواده خود داشته اند وبه علاوه تعداد بازداشت شدگان چند نفر هستند ؟
خیر تماسی با خانواده خودشان نداشتند. بعد از دستگیری در شهرستان کوار عده بازداشتیها از شصت نفر هم افزون شده است وکسانی از تهران را هم که بازداشت شده اند به جای نامعلومی منتقل شده اند و هیچ خبری از انها نیست.
کمپین: آیا این درگیریها مجروح هم در پی داشته است؟
بله.  شش نفر هم در اثر اصابت گلوله جنگی زخمی و به بیمارستان منتقل شده اند و یکی از انها گلوله به سرش اصابت کرده که هنوز در قید حیات هستند و ان شالله که حالشان خوب شود و از بیمارستان مرخص شوند اما دکترها گفته اند که حال ایشان وضعیت وخیمی دارد.
کمپبن: در حال حاضر وضعیت شهرستان کوار چگونه است؟
جو کاملا امنیتی و شبه حکومت نظامی در انجا برقرار است یعنی محل تجمع دراویش یعنی همان حسینیه اشان دوربینهای مدار بسته در انجا قراردادند تا کسانی از دراویش که در انجا تردد می کنند شناسایی بشوند بعد به خانه اشان مراجعه بشود و دستگیر و زندانی بشوند به همین دلیل در سراس یک جو بسیار سنگین و غلیظ امنیتی و نظامی وجود دارد.
کمپین: چه پیگیریهای تاکنون در خصوص وضعیت دراویش بازداشت شده صورت گرفته است؟
در داخل کشور وکلایی که هنوز دستگیر نشده اند  درصدد احراز هویت افراد دستگیر شده هستند از جهت تنظیم شکایت به مقامات مسئول دادگستری و رئیس قوه قضاییه و دراویشی که در خارج کشور هستند و بخصوص هوادارن انجمن جهانی پاسداست حقوق بشر در ایران از طریق مدارک و اسنادی که در این رابطه دریافت کردند و عکس مجروحان این واقع که با گلوله جنگی مورد اصابت قرار گرفتند و عکسهایشان دریافت شده یک فایلی درست کردند و این فایل را پس از ترجمه در اختیار دکتر احمد شهیر گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در ایران و (دفترشان) در ژنو ابلاغ کردند و اطلاعات تکمیلی هم برای ایشان فرستاده خواهد شد.
کمپین: به نظر شما افزایش فشارها بر دراویش گنابادای به چه دلیلی صورت می گیرد؟ 

باید گفت ماجرا بی ارتباط با دوران ما قبل انتخابات نیست. دو مسئله در اینجا دخیل است اول اینکه دراویش به طور عرفی به کسی رای می دهند در انتخابات که آن شخص از حقوق دراویش حمایت کرده باشد وچون درگذشته اقای کروبی بارها از حقوق درویشان دفاع کردند در دوره انتخابات ریاست جمهوری دراویش به ایشان رای دادند… این یکی عواملی است که از یک طرف باعث دخالت قوه قهریه برای سرکوب دراویش و چشم زخم گرفتن از انها می شود.  دلیل دیگر اینکه جریان وابسته به اسفندیار رحیم مشایی (رییس دفترمحموداحمدی نژاد)  را که به (عنوان) جریان انحرافی معرفی می کنند این جریان را تابع طریقت می دانند نه تابع شریعت و می گویند اینها به نحوی از انحا به عرفان و تصوف و درویشی ربط دارند و به همین دلیل با هدف سرکوب دراویش می خواهند مقدمه سازی کنند بهرای پاکسازی زمینه از جهت انتخابات نمایندگان مجلس که حداقل ظرفیت از جریان انحراف به قول اینه از جریان انحراف وارد مجلس شونند. این جریان باعث شده که در طول ماه رمضان یک عداد از روحانیون تعلیم دیده را به مترو فرستادند و اینها زیر عنوان برنامه مشاوره نسیم معنوی با بقول خودشان عرفانهای نوظهور شروع به مبارزه فرهنگی کردند د به اصطلاح.  با مردم صحبت می کردند برای (اینکه) آنها را برحذر دارند از در غلطیدن  به تصوف و عرفان ….  شخصی به نام شهبازی به ناحیه سروستان و کوار و اطراف شیراز رفته بود برای اینکه در ان ناحیه تعداد کسانی که به درویشی و تصوف اخیرا گرایش پیدا کردند خیلی زیاد بود و این رفته بود انجا نهایتا کار به این درگیریها رسید.
دروب سایت  انجمن بین المللی پاسداشت حقوق بشر (لینک)علاوه بر شرح ماوقع درگیری های روزهای اخیر اسامی بازداشت شدگان نیز آمده که در زیر می آید:
آقایان : ۱- حجت ولی زاده از شهرستان کوار ؛ ۲- کاظم حسین زاده از شهرستان سروستان ؛ ۳- حجت کشاورز از شهرستان سروستان ؛ ۴- رحیم پور رستم از شهرستان کازرون ؛ ۵- یدالله پارسیان از شهرستان نورآباد ؛ ۶- علی اصغر سعیدی از شهرستان سروستان ؛ ۷- نصرالله حیدری از شهرستان نورآباد ؛ ۸- سعید کریمایی از شهرستان کرج ؛ ۹- مسعود احمدی از شهرستان کرج ؛ ۱۰- امین صفاری از شهرستان کرج ؛ ۱۱- ایمان کرمی از شهرستان شیراز،۱۲ حمید مرادی سروستانی ؛ ۱۳- رضا انتصاری ؛ ۱۴- علیرضا روشن ؛ ۱۵- علی کرمی ؛ ۱۶- مهدی اسنالو ؛ ۱۷- مهدی حسینی ؛ ۱۸- علی آسترکی ؛ ۱۹- مصطفی عبدی ؛ ۲۰-مهران رهبری – ۲۱-حمید پوررضا قلی ؛ ۲۲- خسرو دری ؛ ۲۳- مجید متقیان ؛۲۴- حسین اسدی فریدونی ؛ ۲۵- حسن ویثقلی ؛ ۲۶- حمید پرهیزگار ؛ ۲۷- حکمت نادری –۳۳ خسرو دری ۲۹ – حسن ویس قلی ۳۰ – حسین اسدی ۳۱ – مجید متقیان ۳۲- حمید پور رضا قلی ، ۲۸ -
منبع:کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر