۱۳۹۰ اسفند ۱۹, جمعه

یادداشتم از وضعیت زندانیان سیاسی



هم اکنون زندانیان بسیاری در بند هستند که با توجه به سپری شدن مدت زیادی از دوران زندانشان همچنان از داشتن حق مرخصی محرومند.
این مساله در خصوص زنان زندانی می‌تواند از اهمیت بیشتری برخوردار باشد زیرا اکثر این زنان دارای فرزند می‌باشند و دوری طولانی آن‌ها از خانواده می‌تواند لطماتی جبران ناپذیر را برای این فرزندان و مادران در پی داشته باشد.
با توجه به اهمیت این موضوع به طور مختصر اسامی برخی از این زندانیان به شرح ذیل می‌باشد:
۱. مهدی خدایی: مهدی خدایی، دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشگاه آزاد شهر ری و فعال حقوق بشر، در تاریخ ۱۲ اسفند ماه ۱۳۸۸ بازداشت شد. وی از ابتدای بازداشت در بند ۲ الف زندان اوین نگهداری و برای قبول اتهامات و اعتراف اجباری تحت فشار قرار داشته است. وی بعد از صدور حکم هفت سال حبس به بند ۳۵۰ منتقل گردید و بعد از حدود دوسال از بازداشت وی همچنان از حق مرخصی محروم است.
۲. ابوالفضل عابدینی: بوالفضل عابدینی نصر، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر، وی پس از ضرب و شتم شدید در تاریخ ۱۲ اسفند ماه ۱۳۸۸بازداشت شد. درتاریخ ۱۵ فروردین ۱۳۸۹ ماه گزارش شد دادگاه انقلاب اهواز ابوالفضل عابدینی را به اتهامات ارتباط با دول متخاصم (۵ سال)، فعالیت‌های حقوق بشری (۵ سال) و تبلیغ علیه نظام از طریق مصاحبه با رسانه‌های بیگانه (۱ سال) و در مجموع به ۱۱ سال حبس تعزیزی محکوم کرد. این حکم مربوط به پرونده پیشین عابدینی است که به بازداشت ایشان در تیرماه سال گذشته ۱۳۸۸ و آزادی با قید وثیقه ۳۰۰ میلیونی در آبان ماه‌‌‌ همان سال منجر شد.
ابوالفضل عابدینی باردیگر از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری محکوم شد، این در حالی است که در حکم صادره تازه اتهام «تبلیغ علیه نظام» است که وی در پروندهٔ قبلی نیز به همین اتهام محکوم به زندان شده و در حالی سپری کردن این محکومیت بود. این حکم ۱۳ اردیبهشت ۹۰ به عابدینی ابلاغ شد و با احتساب حکم فوق مجموع محکومیت وی به ۱۲ سال زندان افزایش یافت. ابوالفضل عابدینی با توجه به عارضه قلبی از زمان انتقال به زندان اوین همچنان از ملاقات حضوری با خانواده خودو حق مرخصی محروم است.
۳. حسین رونقی حسین رونقی ملکی: وبلاگ‌نویس ۲۵ ساله‌ای است که با نام مستعار بابک خرمدین در ایران به وبلاگ‌نویسی می‌پرداخت، وی همچنین در زمینه برنامه‌نویسی و ساخت وبلاگ و عبور از فیلترینگ تخصص داشته و در زمینه مبارزه با سانسور در فضای سایبری ایران تلاش‌های گسترده‌ای انجام داده است. این فعال حقوق بشر آذری زبان، ‌زاده شهر تبریز در ایران است. وی همچنین عضو گروهی به نام ایران پراکسی است که در زمینه عبور از فیلترینگ و سانسور در فضای مجازی به کاربران ایرانی کمک می‌کند.
حسین رونقی ملکی درتاریخ ۲۲ آذر ماه ۱۳۸۸ همراه برادرش حسن رونقی ملکی در منزل پدری‌اش در شهر ملکان در نزدیک شهر تبریز بازداشت شد. این فعال حقوق بشر در تاریخ ۱۳ مهر ماه ۱۳۸۹ به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم گردید که همین حکم در دادگاه تجدید نظر تایید شده است و با توجه به عارضه کلیوی و وخامت حال وی همچنان از حق مرخصی محروم است.
۴. کفایت ملک‌محمدی: پکفایت ملک محمدی از بازداشت شدگان وقایع عاشورای سال ۸۸ بازداشت است که از سوی دادگاه به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. وی با داشتن ۶۵ سال سن، همچنان از داشتن حق مرخصی محروم است.
۵. ریحانه حاج ابراهیم دباغ: ریحانه حاج ابراهیم از جمله افرادی بود که در جریان اعترافات تلویزیونی وقایع عاشورا، جلوی دوربین قرار گرفت، از سوی دادگاه به اعدام محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدیدنظر به ۱۵ سال حبس کاهش یافت. وی بیش از یکسال و نیم است که بدون مرخصی در زندان به سر می‌برد.
۶. فریبا کمال‌آبادی: فریبا کمال آبادی یکی از شهروندان بهایی و مدیر وبسایت بهاییت که درفروردین ۸۷ بازداشت شد. وی به مدت ۶ ماه در سلول انفرادی به سر برد. و پس از ۲ سال بلاتکلیفی و نگه‌داری در بند ۲۰۹، از سوی دادگاه به تحمل ۲۰ سال حبس تعزیری محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدیدنظر عینا مورد تایید قرار گرفت. وی هم‌اکنون بیش از ۳ سال است که بدون داشتن مرخصی در زندان نگه‌داری می‌شود.
۷. احمد کریمی: احمد کریمی در تاریخ ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۳۸۸ بازداشت شد. وی با این‌که قبل از انتخابات بازداشت شده بود، به خاطر حوادث بعد از انتخابات محکمه و به اعدام محکوم شد. احمد کریمی در اردیبهشت ماه ۱۳۸۹ از سوی دادگاه تجدید نظر استان تهران به تحمل ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. وی با توجه به شرایط روحی و جسمی وخیم به علت نگهداری طویل المدت در سلولهای انفرادی همچنان از حق مرخصی محروم است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر